Szerző |
Üzenet |
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 04. 16:20
Megjelent a MorphOS 3.14. Ez a release a szokásos karbatartási frissítések mellett főleg a gépháztető alatt tartalmaz újdonságokat.
A legfontosabb a Thread Local Storage support a kernelben. Ez egy modern OS-ekben megtalálható funkció, amely modern C és C++ programok könnyű portolásához és gyors futásához elengedhetetlen.
Ezzel összefüggő további újdonság, hogy többszálú programok esetén most már nem kell megnyitni minden programszálnak külön a bsdsocket.library-t. Ez modern hálózatos programok fejlesztését és portolását könnyíti meg.
Valamint az ixemul.library is rengeteget fejlődött, amely a modern fejlesztőeszközök portolását hivatott segíteni.
Emellett rengeteg fordítás frissült, sajnos a magyar verzióra annyira nem volt időm, ez így most nekünk kimaradt, de azért itt-ott kerültek bele új dolgok.
Azért ezen kívül is vannak bőven kisebb-nagyobb hibajavítások és új funkciók, érdemes a kiadási megjegyzéseket böngészgetni.
Akinek pedig ez nem lenne elég: nem titok h. jön a Wayfarer, az új MorphOS browser, így az sem, hogy a 3.14-be bekerült új funkciók főleg a Wayfarer kiadásának ágyaztak meg. Azonban az ISO egyelőre továbbra is a régi bevált OWB-t tartalmazza.
Letöltés a szokásos helyről: https://morphos-team.net/downloads
|
anchor
Tag
|
# Elküldve: 2020. Okt. 04. 17:36
orulok hogy ilyen szep utemben fejlodik a MorphOS. sajnos ugy latom hogy a TinyGL-hez nem nyultak, pedig jo lenne egy OpenGL 2.x szintet elerni. fel lett bigfootnak ajanlva hogy megprobalnank (jomagam es BSzili) potolni a hianyzo nehany fuggvenyt, de ugy tunik nem szeretnek elfogadni ezt a segitseget.
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 04. 17:37
Van egy lista arrol, h. mi hianyzik?
|
anchor
Tag
|
# Elküldve: 2020. Okt. 04. 17:43
igen, itt van egy pdf link:
link
ket render engine lett megvizsgalva, hogy azok minimalis mukodosehez mi hianyzik. Horde3D, es a bgfx.
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 04. 18:09 - Szerkesztve: charlie
Kozben kijott a Wayfarer is, jo gyorsan. :)
Aki mar felrakta a 3.14-et, az kiprobalhatja az 1.0-s verziot.
Reszletek es letoltes itt: https://wayfarer.icu
|
dh1
Mr. DTP
|
# Elküldve: 2020. Okt. 04. 21:32
Yeaaaaah! Hoooool az irhatooo CD-eeem?! :D
|
dh1
Mr. DTP
|
# Elküldve: 2020. Okt. 04. 21:34
Quoting: charlie Van egy lista arrol, h. mi hianyzik?
igen Anchorek mar tok regota portoltak/irtak volna utos jatekokat de en vagyok ra a tanu, hogy nem tudom hany release ota nem kerulnek be ezek a javitasok, kiegeszitesek ... plzzzzzzz!!!
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 07. 11:03
Quoting: dh1 Yeaaaaah! Hoooool az irhatooo CD-eeem?! :D Ize, amúgy a MorphOS simán felrakható CD írás nélkül, még csak külső storage sem kell hozzá.
G4-es Macen pl:
1., duplaklikkel az Ambientben megnyitod az .iso-t. Simán böngészhető a tartalma. Kiválasztod h. minden fájlt láss, majd bemész a mac_ppc32 könyvtárba. Kijelölöd a boot.img-t, jobbklikk Copy (v. Másol)
2., elindítod a SYS:Tools/Mounter-t, kiválasztod a boot HDD-det, megkeresed a BOOT: partíciót, felcsatolod.
3., Bemész a BOOT: drive-ba Ambientben, aztán Paste As... / Beilleszt mint...
4., Adsz neki valami más nevet mint boot.img, pl. boot-new.img.
5., Becsuksz mindent, Mounterben lecsatolod a BOOT:-ot.
6., Reboot OpenFirmware-be, Command-Option-O-F nyomvatart.
7., dir hd:x,\\ paranccsal megkeresed a BOOT: partíciódat. X helyére 0-tól kezdj el számokat írni. Az enyém pl. általában 4. Ki kell hogy listázza a boot-new.img-t, az a partíció kell neked.
8., Add ki a kovetkezo parancsot: boot hd:x,\\boot-new.img rd bi=DH0:eleresi/ut/morphos.iso - ebben a parancsban az X helyére írd a fent megtalált számot, a bi (BootImage) paraméterbe pedig a morphos.iso elérési útját MorphOS alól. Figyelem a _DEVICE_ nevét kell megadni (itt DH0:) nem a volume nevét (tehát pl. Work: nem működik!).
9., Ha mindent jól csináltál, akkor bebootol az új MorphOS telepítő, pont mint CD-ről tenné, és frissíthetsz.
A MorphOS nulláról való telepítése is megoldható CD nélkül, pl. USB kulcsról legtöbb Macen, ehhez van hivatalos dokumentáció is.
Gondoltam leírom, mert ha bétateszterként minden bétához CD-t kéne írnom, akkor már elkopott volna a világ összes újraírható CD-je is. :)
|
BSzili
Tag
|
# Elküldve: 2020. Okt. 07. 18:37
Quoting: charlie Kozben kijott a Wayfarer is, jo gyorsan. :) Aki mar felrakta a 3.14-et, az kiprobalhatja az 1.0-s verziot. Reszletek es letoltes itt: https://wayfarer.icu Meglepett, hogy a pthread-et illetően említésre se voltam méltó. Lehet hogy Piru azóta már újraírta az egészet.
|
dh1
Mr. DTP
|
# Elküldve: 2020. Okt. 08. 00:35
BSzili teso, csak nem a te (vagy reszben a te...) munkad?
|
dh1
Mr. DTP
|
# Elküldve: 2020. Okt. 08. 00:44
Quoting: charlie Gondoltam leírom, mert
tudom, tudom, de en rohadt lusta diszno vagyok :)
valaki irhatna erre mar egy install szkriptet vagy mas GUI-s lusta disznoknak valo izet :)
|
BSzili
Tag
|
# Elküldve: 2020. Okt. 08. 07:23
Quoting: dh1 BSzili teso, csak nem a te (vagy reszben a te...) munkad? Az úgy volt, hogy 2014-2015 között írtam egy pthread implementációt, ezt később az AROS-ban is felhasználták pont a C++11-es szálakhoz, bebbo GCC 6-os 68k toolchain-jében, meg még ki tudja hol, GitHub-on van egy tucat forkja. 2018-ban Piru javított benne pár dolgot (a GitHub pull request-et későn vettem észre, szóval nem is küldött többet). Ha megnézed a MorphOS SDK-t, a pthread-es headerekben ott a nevem. A libpthread.a-ban is vannak hasonló szimbólumnevek (_Init_Semaphore, once_control, sema_sem, OnceCleanup, StarterFunc, StarterFunc, stb.), ebből gondoltam, hogy az én libemet fejlesztették tovább. Most nyilván nem fogok nekik hőbörögni, hogy már pedig írják oda az én nevemet is, de elég ironikus a dolog, mert én a readme-ben még azt is megemlítettem akitől csak ihletet merítettem. Azért az jó dolog, hogy bármilyen (ahogy a példa mutatja, igen jelentéktelen) módon, de hozzájárulhattam a Wayfarer létrejöttéhez.
|
dh1
Mr. DTP
|
# Elküldve: 2020. Okt. 08. 16:21
jaaaaa... a pthread zavart meg, mert .library nelkul azt hittem pthreadbol a 'p' eliras a thread meg a wayfarer.icu-n levo szovegre vonatkozik :D
aki nem koder az siman alagyomoszol egy masik sztorit :D
sorry :)
|
BSzili
Tag
|
# Elküldve: 2020. Okt. 08. 16:58
Én is lehettem volna egyértelműbb. Arra céloztam, hogy a FAQ-ban csak Piru lett megemlítve mint pthread fejlesztő. Annak idején direkt engedékeny licenccel adtam ki, de azt hittem legalább megemlítenek ha felhasználják. Persze ez csak egy kis figyelmesség lett volna a részükről, ez van.
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 09. 21:08 - Szerkesztve: charlie
BSzili:
Igen, a pthreads implementáció a tiedre épül. A verzió amiből Piru kiindult kevesebb mint háromezer sor (az összes fájl együtt). A jelenlegi MorphOS-specifikus patch hozzá hatezer kétszáz(!) sor. A végeredmény majdnem kétszer annyi sorból áll mint az eredeti lib. Szóval elég jelentős módosításokat kapott, igen. Piru nem szokta a nevét ráírni random dolgokra, amiben három sort írt át, bőven volt rajta mit fejleszteni, hogy egy WebKit-szintű C++ monstrumot minimális módosításokkal elvigyen a hátán. És egy csomó minden threading fejlesztés (pl. thread local storage) jórészt nem is a pthreadsben van, hanem az execben ugye, a pthreads csak használja.
Amúgy a kreddicc, amit a Wayfarer oldalán Piru kapott nem arról szól, hogy ő írta pl. a libnixet, pthreadset, NetStacket, vagy a compilereket, hanem hogy "updatelte" a feladathoz. Ami igaz.
De mindezek ellenére egyetértek, hogy egy említés esetleg belefért volna, ha már a pthreads meg van említve.
Más:
Itt a Wayfarer 1.1 néhány hibajavítással és továbbfejlesztéssel: https://wayfarer.icu/history
Letölthető még mindig innen: https://wayfarer.icu/
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 09. 21:27 - Szerkesztve: charlie
@dh1:
valaki irhatna erre mar egy install szkriptet vagy mas GUI-s lusta disznoknak valo izet :) Elég macerás GUI-ról módosítgatni az OpenFirmware boot változóját, pluszban veszélyes is, mert egyszer kúr el valamit a GUI tool, aztán nem bootol a gép többet, na abból mekkora rinya lenne... "A MorphOS _TÖNKRETETTE_ a gépem, brühü!"
Amúgy az általam leírt processz a _kettő_ darab OF parancsot leszámítva amit ki kell adni, GUI-s megoldás. :) Mindegy.
Ha ez nem jó, akkor tényleg írjál CD-t, az legalább tovább tart. :P
|
BSzili
Tag
|
# Elküldve: 2020. Okt. 09. 22:21
Quoting: charlie Igen, a pthreads implementáció a tiedre épül. A verzió amiből Piru kiindult kevesebb mint háromezer sor (az összes fájl együtt). A jelenlegi MorphOS-specifikus patch hozzá hatezer kétszáz(!) sor. A végeredmény majdnem kétszer annyi sorból áll mint az eredeti lib. Szóval elég jelentős módosításokat kapott, igen. Piru nem szokta a nevét ráírni random dolgokra, amiben három sort írt át, bőven volt rajta mit fejleszteni, hogy egy WebKit-szintű C++ monstrumot minimális módosításokkal elvigyen a hátán. És egy csomó minden threading fejlesztés (pl. thread local storage) jórészt nem is a pthreadsben van, hanem az execben ugye, a pthreads csak használja. Amúgy a kreddicc, amit a Wayfarer oldalán Piru kapott nem arról szól, hogy ő írta pl. a libnixet, pthreadset, NetStacket, vagy a compilereket, hanem hogy "updatelte" a feladathoz. Ami igaz. De mindezek ellenére egyetértek, hogy egy említés esetleg belefért volna, ha már a pthreads meg van említve. Nem arra célozgattam, hogy Piru olyasmikre írja rá a nevét, amiben 3 sort írt át? :O Mondtam is, hogy azóta lehet újraírta az egészet. Nyilván volt mit fejleszteni rajta, az AROS fejlesztőktől kaptam is vissza kódot. Na mindegy, kár volt ezen morogni.
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 10. 12:06 - Szerkesztve: charlie
@BSzili: Ne értsd félre, tudod hogy én nagyon tisztelem a munkásságod, de szerintem ezt most túlreagáltad. Sajnos ez a support library írók élete. Én akárhányszor itt német meetingeken megemlítem hogy "Free Pascal", mindenki azt mondja, hogy "ja, azt valami német csávó írja amigára" és mindenki Marcusra gondol. Mert ő blogol róla, appokat fejleszt benne, és ismerik, és az ő kutyájuk kölyke. Holott a komplett kódgenerátort és a low-level support libek nagyrészét én írtam. De ezt kevesen tudják. Ez már csak ilyen.
Érted, ami jóval jelentősebben hozzájárult a Wayfarer elkészüléséhez mint a pthreads, az pl. az ObjFW library, mert Jacek Objective C-ben írta a komplett appot a WebKit köré, de az ObjFW-t író JS sincs creditelve, egyszerűen mert az ObjFW-ben nem kellettek változtatások. A Wayfarer tényleg Jacek és Piru közös projektje volt, Piru konkrétan a Wayfarerhez csinálta ezeket a változtatásokat a már létező system és SDK libekben, amik nagyon sok korábbi fejlesztőtől és forrásból jöttek össze. Az eredetileg tőled származó pthreads ennek egy fontos, de korántsem a legnagyobb eleme. A NetStack jelenlegi verzióját fejlesztő Nicholai Benalal sem lett creditelve, mert ő sem járult effektív semmiben hozzá konkrétan ehhez az efforthoz. Pedig még a Jacek által a fejlesztéshez használt FlowStudio-t is ő írta. Érted...
|
BSzili
Tag
|
# Elküldve: 2020. Okt. 10. 17:28
Persze, világos. Túl van tárgyalva.
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 12. 00:35 - Szerkesztve: charlie
@anchor:
Te figyusz mar, nezem ezt a listat, mit jelent a glUniform1fv/glUniform1iv-nel a "bad implementation"? Csak mert nincs is ilyen fuggveny a TinyGL-ben sehol.
Szerk: közben meglett. Törölték a headerből, mivel h. tényleg rossz volt.
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 18. 03:20
Wayfarer 1.2 release, benne:
- quicklinks support - favicon tamogatas - webp formatumu kepek tamogatasa - es egy rakas komponens (pl. curl) frissitese es bugfixek
Reszletek: https://wayfarer.icu/history
Letoltes meg mindig: https://wayfarer.icu
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 20. 18:41
Azóta lett Wayfarer 1.3 meg 1.4 is, főleg bugfixekkel, a linkek a fentiek, ott kell nézni. :)
|
ratman
Kék troll
|
# Elküldve: 2020. Okt. 20. 22:21
Állat! 4000! :D
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Okt. 28. 01:02 - Szerkesztve: charlie
Es kijott a Wayfarer 1.5, a legjelentosebb ujdonsag h. a fo binarist mostantol egy loader tolti be, ami ha kifagy a brozer megprobalja kivakarni a memoriabol hogy ujra elindithasd. Integraltak tovabba egy 3rd party, JS-ben keszult webinspektort, es lett session kezeles, vagyis kilepes utan kepes visszatolteni a becsukaskor elmentett tabokat/ablakokat.
URL meg mindig ugyanaz mint harommal feljebb.
|
dino
Kék troll
|
# Elküldve: 2020. Okt. 28. 07:06
lajk, ha odajutok, en is telepitem..:)
|
Chain-Q
Divatamigás
|
# Elküldve: 2020. Nov. 17. 03:09 - Szerkesztve: charlie
Kijött a Wayfarer 1.6, lóméretű changeloggal, közte jópár jelentős bug javításával, amitől a cucc korábban pár oldalon (pl. Paypal, eBay) fixen fagyott előbb-utóbb.
Az új feature-ök közül legjelentősebb a WYSIWYG nyomtatás támogatása, a beépített helyesírásellenőrző, valamint az optimalizált és jelentősen gyorsabb hálózatkezelés.
Teljes changelog még mindig itt: https://wayfarer.icu/history
Letöltés még mindig itt: https://wayfarer.icu/
Szerk: Nem, YouTube még mindig nem megy, de kitartás... Lesz az is, előbb-utóbb...
|
ratman
Kék troll
|
# Elküldve: 2020. Nov. 17. 14:07
Állat. 4000. :D
|
Yellow Dog
Tag
|
# Elküldve: 2020. Nov. 17. 16:29
Quoting: charlie YouTube még mindig nem megy, de kitartás... Lesz az is, előbb-utóbb... Youtube lassan nem megy a több GHz-es, 2 magos PC-ken sem... :-(
|
dh1
Mr. DTP
|
# Elküldve: 2020. Nov. 18. 20:41
MOS kerdesek :)
hol lehet beallitani az Ambientet, ugy hogy mindig a "Minden fajl" beallitas legyen aktiv? eskuszom nem talalom :D
illetve a MBP-men egy egeret nyuzok, amit melora is hasznalok, es ezen vannak plusz gombok... MOS alatt viszont csak bal, jobb, gorgo el ... hogyan lehetne ezt eleszteni?
thx!
|
dh1
Mr. DTP
|
# Elküldve: 2020. Nov. 21. 23:51
jol elbeszelgetek magammal :)
Hol lehet azt allitani, hogy az aktiv ablak 100%-ban lathato mikozben minden tobbi atlatszova valik? Engem nagyon idegesit. Egy "ablak effekt" opciot talaltam, de az nalam szurke a prefsben... Egyeb otlet?
|